№ 36 (93):

До 70 відсотків новинних сюжетів про внутрішню політику – проплачені

Актуалії

Валерій ІВАНОВ   

Політична реклама, що подається під виглядом звичайних сюжетів у новинах, є проплаченою. Наскільки поширена така реклама, які сили найбільше нею зловживають?


На жаль, це дуже розповсюджене явище, і зараз дійсно можна назвати становище нашої журналістики «журналістською епохою «джинси» (тобто, статті на замовлення – Редакція). Тому що, якщо раніше «джинса» обмежувалася острахом образити владу, тобто опозиція мала обмежені можливості для «джинси», то тепер у нас складається реальна система двовладдя. Таким чином, ніхто не боїться якихось політичних переслідувань, – повне роздолля для «заказухи» і на телебаченні, і на радіо. Це робиться на користь будь-яких сил, що можуть заплатити. Хто платить, той одразу ж і отримує свій продукт.

Якщо йде незбалансований сюжет – а таких незбалансованих сюжетів до 70% у внутрішній по-літиці – то підозри, що це – проплачені сюжети, звичайно, ж з’являються. Ми зараз підходимо до виборів і це, зрозуміло, закономірно, що всі по-літичні події носять контроверсійний характер. Тобто, вони передбачають декілька точок зору. Говорити про те, що дві третини сюжетів стосовно внутрішньої політики подаються без баланса, без представлення точки зору протилежної сторони, як про прояв непрофесіоналізму журналістів, – я з цим не погоджусь. Журналісти у нас достатньо гарно підготовлені професійно. Швидше за все, це дійсно – «джинса». Не секрет, що вибори взагалі називають «періодом медозбору». Я як член комісії з питань журналістскої етики часто їжджу по регіонах і мені доводилося чути такі заяви, що от, мовляв, ми зараз не можемо підписати етичний кодекс, бо ж зараз вибори – вибори пройдуть, тоді підпишемо, а зараз треба заробляти гроші.
  
Якщо говорити про рейтинг уваги, то там дійсно може зіграти роль чисте «ньюзмейкерство», коли події створюються. Але коли ми говоримо про синхрони, то синхрони частіше за все у нас одні й ті самі голови, і часто це пов’язано саме з «заказухою». У ряду одних телеканалів на першому місці – Партія регонів, у ряду інших каналів – БЮТ. Звичайно, тут може бути не тільки «заказуха», а й уподобання власників каналів, це теж накладає свій відбиток, але, на щастя, цей відбиток, ця залежність зараз менша, аніж це було раніше.

Є також порушення по джерелах інформації: не посилаються на джерело інформації, але ці порушення мають несистемний характер. Це, звичайно, недисциплінованість журналістів та редакторів.